AutoCad priručnik

 

1.     početna podešavanja

 

Za precizno crtanje potrebno je podesiti odgovarajuće opcije.  Opcije su organizovane u četiri kategorije:

Snap and Grid, Polar Tracking, Object Snap i Dynamic Input .

Podešavanju ovih parametara može se pristupiti iz:

            glavnog menija Format menu BD21298_ Drafting Settings; 

            preko komandne linije (komanda: dsettings)

            direktno, desnim klikom na odgovarajuće opcije Status bar-a

 

SNAP – skok kursora

GRID – pomoćna mreža tačaka

ORTHO – ograničava kretanje kursora samo na horizontalni i vertikalni pravac; u 3D dodatno je definisan paralelnošću sa Z-osom

POLAR – ograničava kretanje kursora prema odabranim uglovima

OSNAP – podešava mod za rad sa objektima

Slika3.tif

DYN – prikazuje komandni interfejs uz kursor

 

Na Status bar-u potrebno je podesiti još dve opcije:

LWT – prikazuje debljinu linije (uključiti po želji)

MODEL – uključuje standardno okruženje za crtanje

 

Podešavanje dimenzija:   Format menu  BD21298_  Drawing Setup ili u komandnu liniju ukucajte units.

Slika12.tif

 

Potrebna podešavanja za 3D okruženje:

Slika15.tif

Za rad sa trodimenzionalnim objektima potrebno je da budu uključene opcije Solids i Solids Editing, kao i Views, UCS i UCS II koje omogućavaju rad sa koordinatnim sistemima.

 

1.     podešavanje lejera

Da biste kreirali novi lejer ili promenili neki od postojećih, izaberite 

Format menu  BD21298_  Layer Management  BD21298_  Layer Manager  ili  kliknite na  Slika1.tif

Slika18.tif

 

Napomene u radu sa lejerima:

·         Sadržaj zaključanog lejera nije moguće selektovati

·         Sadržaj zamrznutog lejera se ne prikazuje na ekranu i ne učestvuje u regeneraciji crteža

·         Samo jedan lejer može biti tekuće (current)

·         Lejer 0 postoji u svakom crtežu i ne može se obrisati

·         Više lejera mogu imati istu boju i tip linije

·         Ne preporučuje se isključivanje tekućeg lejera

·         Ne preporučuje se zaključavanje tekućeg lejera

·         Tekući lejer se ne može zalediti

·         Preporuka je da naziv lejera opisuje sadržaj objekata koji se u njemu crtaju

·         Objekat se uvek crta u tekućem lejeru

·         Kopirani objekti nasleđuju opšte osobine originala (lejer, boja, tip i deblina linije)

·         Naknadno je moguće promeniti opšte osobine objekata (između ostalog i lejer u kome se objekat nalazi) komandom properties

 

2.     Postavljanje scene

 

1.tif 

 

Da nacrtani 3D objekti ne bi proizvoljno lebdeli u prostoru, praktičnije je da se docrta neko okruženje u koje ćemo ih smestiti.

Pogodnost AutoCad–a je u tome što poseduje opcije za izbor materijala, nameštanje svetla, senke i sl. Svi ovi efekti doprinose boljem dočaravanju realnog prostora.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Slika1.tif

 

 

Odaberite World koordinatni sistem za tekući tako što ćete klinknuti na odgovarajuću ikonu na toolbar-u ili u glavnom meniju izaberite

View BD21298_ New UCS BD21298_ World

Zatim odaberite ugao posmatranja

View BD21298_ 3D Views BD21298_Top 

ili klik na  Slika6.tif

Nacrtajte ravan tako što ćete u Solids bar-u kliknuti na odgovarajuću ikonu ili ukucati planesurf u komandnu liniju.

U verziji 2006 komanda planesurf ne postoji. Umesto nje koristi se 3dface, ali njom se zadaje ravan čija je granica proizvoljni četvorougao. Da biste nacrtali ravan željenog oblika, nacrtajte pomoćni pravougaonik, a zatim ravan za čija temena ćete izabrati temena pravougaonika. Ravan je nacrtana preko pravougaonika, pa ju je potrebno „gurnuti“ pozadi komandom draworder opcija back, a zatim označite pravougaonik i izbričite ga.

Slika7.tif

 

 

Promenite položaj i nacrtajte drugu stranu, zatim i treću stranu.

Slika4.tif

Sada imate postavljeno okruženje. Da biste vršili dalja podešavanja potrebno je u ADT meniju uključite opcije Lights, Render i Visual Styles.

 

 

 

Slika9.tif

 

 

 

 

Podešavanja:

 

materijali

Slika12.tif

View BD21298_ Render

          BD21298_ Materials

svetlo

Slika10.tif

View BD21298_ Render

           BD21298_ Light

realni

prikaz

Slika13.tif

View BD21298_ Visual Style

          BD21298_ Realistic

 

 

U verziji 2006 materijali se dodeljuju lejerima. Odaberite opciju Materials, a zatim kliknite na dugme New. Napravite koliko god želite različitih materijala – podesite boju, teksturu, prozračnost itd. Da biste dodelili materijal lejeru, u glavnom prozoru (klik na Materials) kliknite na dugme By Leyer. Pojaviće vam se prozor sa dve kolone – u prvoj su navedeni nazivi kreiranih materijala, a u drugoj lejeri. Označite željeni materijal klikom na njega i željeni lejer, a zatim pritisnite dugme Attach>.

Slika16.tif

Kada ste podesili sve parametre, postavite neke objekte na scenu.

Da biste dobili konačnu sliku, potrebno je još da izvršite renderovanje – odaberite na glavnom meniju

View BD21298_Render BD21298_Render

ili kliknite na ikonu   Slika11.tif

 

Neki primeri postavljenih scena:

Slika8.tif

 

3.     Primeri crtanja u prostoru

 

1)  Date su dve mimoilazne prave. Konstruisati kocku ABCDA1B1C1D1 čija se ivica AB nalazi na jednoj od pravih, a teme C na drugoj.

 

Slika2.tif

 

1. korak:

U View bar-u odaberite pogled u kome ćete nacrtati prvu liniju.

Ako ne želite da uključite ovaj bar, kliknite u View  meniju na opciju  3D Views i odaberite odgovarajući ugao posmatranja (top, bottom, left, right, front, back… ).

Slika3.tif

2. korak:

Promenite ugao posmatranja i nacrtajte drugu liniju.

Slika4.tif

3. korak:

Promenite ugao posmatranja i proverite da li su nacrtane linije mimoilazne.

Slika5.tif

4. korak:

Do sada sve je crtano u standardnom koordinatnom sistemu (World). Treba da promenite koordinatni sistem tako da je jedna prava ortogonalna na xy-ravan.

U UCS bar-u kliknite na Slika15.tif  ili u komandnu liniju ukucajte zaxis. Za novi koordinatni početak izaberite proizvoljnu tačku prave, a za pravac ose uzmite vektor prave.

Ovo sad postaje tekući koordinatni sistem.

Slika6.tif

5. korak:

Izaberite pogled na xy-ravan tekućeg koordinatnog sistema. U meniju izaberite:

View BD21298_ 3D Views BD21298_ Plan View BD21298_ Current UCS

Prava koju ste izabrali za z-osu tekućeg koordinatnog sistema ovde će se videti kao tačka.

Slika7.tif

 

6. korak:

Odredite najkraće rastojanje od ove tačke (tj. od prve prave) do druge prave.

Slika8.tif

7. korak:

Kada promenite pogled, uvidećete da konstruisano rastojanje nije odgovarajuće dužine (to je posledica proizvoljnog izbora koordinatnog početka na prvoj pravoj).

Jedan kraj konstruisane duži leži na prvoj pravoj i to upravo u tački koja je izabrana za koordinatni početak tekućeg sistema. Potrebno je translirati ovu duž tako da joj jedan kraj pripada prvoj, a drugi drugoj pravoj.

Slika9a.tif

8. korak:

Kliknite na ikonu Slika16.tif u Solid bar-u ili ukucajte 3dmove u komandnu liniju. Translirajte duž – sada ona jeste najkraće rastojanje između mimoilaznih pravih.

Ako u vašoj verziji AutoCad-a ne postoji opcija 3dmove, onda izaberite pogled odozgo i translaciju vršite komandom move.

Slika11.tif

9. korak:

Prvo izaberite koordinatni sistem u kome je konstruisana zajednička normala paralelna x ili y-osi. To ćete uraditi tako što ćete rotirati koordinatni sistem oko z-ose tako da se jedna od osa poklapa sa zajedničkom normalom, a druga sa jednom od pravih.

Izaberite pogled na xy-ravan tekućeg koordinatnog sistema (kao u koraku 5).

Konstruišite kocku izborom odgovarajuće ikone na Solid bar-u ili ukucajte box u komandnu liniju, a zatim odaberite [C]ube. Dužina ivice je rastojanje mimoilaznih pravih.