Tehnike dokazivanja

Tipovi dokaza:

Zadatak 1

Dokazati tvrdjenje P(0), ako je sa P(n) označeno tvrdjenje: "ako je n pozitivan ceo broj veći od 1, tada je n² > n". Koji tip dokaza se koristi?

Zadatak 2

Dokazati tvrdjenje P(1), ako je sa P(n) označeno tvrdjenje: "ako su a i b pozitivni celi brojevi, tada je (a + b)ⁿ ≥ aⁿ + bⁿ". Koji tip dokaza se koristi?

Zadatak 3

Dokazati da ako je n prirodan broj i n³ + 5 je neparno, tada je n parno, koristeći:

  1. indirektni dokaz,
  2. dokaz kontradikcijom.

Rešenje:

  1. Dokazujemo tvrdjenje oblika p → q korišćenjem kontrapozicije ovog tvrdjenja. U ovom primeru to znači da pretpostavimo da n nije parno i hoćemo da dokažemo da onda n³ + 5 nije neparno, tj. da je parno. Ako n nije parno, a prirodan je broj, to znači da je n neparno, tj može se predstaviti u obliku: n = 2k − 1, k ∈ N. Tada je n³ + 5 = (2k-1)³ = 8k³ - 12k^2 + 6k - 1 + 5, to jest parno je.

  2. Dokazujemo tvrdjenje oblika p → q tako što pretpostavimo suprotno, da tvrdjenje nije tačno. To znači da važi: ¬(p → q) = ¬(¬p ∨ q) = p ∧ ¬q. U ovom primeru to znači da pp da važi da je n³ + 5 neparno i da je n neparno. Na osnovu dela pod (1.) izveli smo da ako je n neparno, onda je n³ + 5 parno. Kontradikcija. Sledi da je polazno tvrdjenje tačno.

Zadatak 4

Dokazati da postoji 100 uzastopnih prirodnih brojeva koji nisu kvadrati nekog broja. Da li je dokaz konstruktivan ili nekonstruktivan?

Uputstvo: Izmedju 1002 i 1012 postoji više od 100 brojeva, a oni nisu kvadrati nekog prirodnog broja.

Zadatak 5

Dokazati ili opovrgnuti da postoji racionalan broj x i iracionalan broj y, tako da je broj iracionalan.

Uputstvo: Razmotriti slučaj brojeva: x = 2, y = √2.

Zadatak 6

Dokazati da je proizvod dva od brojeva 65¹⁰⁰⁰ - 8²⁰⁰¹ + 3¹¹⁷, 79¹²¹² - 9²³⁹⁹ + 2²⁰⁰¹ i 24⁴⁴⁹³ - 5⁸¹⁹² + 7¹⁷¹⁷ nenegativan.

Zadatak 7

Dokazati da je najmanje jedan od brojeva a₁, a₂, ..., aₙ veći ili jednak srednjoj vrednosti ovih brojeva. Koju vrstu dokaza koristimo?

Uputstvo: Pretpostavimo suprotno i izvedimo dokaz kontradikcijom

Zadatak 8

Ako je prvih deset prirodnih brojeva smešteno oko kruga u proizvoljnom rasporedu, tada postoje tri broja na susednim lokacijama koja imaju zbir veći ili jednak od 16.

Uputstvo: Pretpostavimo suprotno i izvedimo dokaz kontradikcijom. Iskoristiti činjenicu da ako za proizvoljan raspored brojeva oko kruga sumiramo sve moguće trojke uzastopnih brojeva, dobijamo trostruki zbir svih brojeva koji se rasporedjuju oko kruga.

Zadatak 9

Dokazati nejednakost trougla koja tvrdi da za realne brojeve x i y važi: |x| + |y| ≥ |x + y|.

Uputstvo: Koristimo dokaz po slučajevima:

  1. x ≥ 0 ∧ y ≥ 0
  2. x < 0 ∧ y < 0
  3. x ≥ 0 ∧ y < 0
    1. x ≥ −y
    2. x < −y
  4. x < 0 ∧ y ≥ 0
    1. x ≥ −y
    2. x < −y

Zadatak 10

Dokazati da ako su x i y realni brojevi, onda važi: max(x, y) + min(x, y) = x + y.

Zadatak 11

Dokazati da se četvrti stepen celog broja završava na 0, 1, 5 ili 6.

Zadatak 12

Neka su a i b neparni celi brojevi tako da je a ≠ b. Pokazati da postoji jedinstveni ceo broj c tako da važi: |a − c| = |b − c|.

Rešenje: Jednačina |a − c| = |b − c| je ekvivalentna dvema jednačinama: a − c = b − c i a − c = −(b − c). Prva otpada kao rešenje jer je uslov zadatka da je a ≠ b. Druga jednačina daje rešenje c = (a + b)/2, pri čemu c jeste ceo broj jer su a i b prema pretpostavci zadatka neparni brojevi, te je njihov zbir paran broj. Ovim se dobija jedinstveno rešenje problema.